Jun 12, 2010

Trip to Malacca

macam yang aku janji pada post lepas, aku mau cerita pasal trip aku ke Melaka. maaflah lewat sikit update blog, aku sakit kepala, nak kata demam tak jugak. haih. okay, cerita ni dua hari lepas punya cerita. layankan je lah okay?

pagi tu aku kena paksa bangun, aku pun sikit naik angin lah. well, tidur pun masa matahari dah terbit. bangun-bangun tidur mama suruh siap. lepas puas ditanya baru jawab nak pergi Melaka. memang tak dirancang. ikut hati macam malas nak ikut, tapi kalau duduk rumah nanti bosan juga, so aku pun ikutlah pergi Melaka.

bertolak ke Melaka dalam pukul 12pm. dua jam juga lah perjalanan. nasib baik tak jam, yelah lagipun bukan public holiday kan. sampai Melaka dah pukul 2pm. perut masing-masing tahan lagi dengan sarapan pagi tu. singgah minum petang kat ada satu gerai di Ayer Keroh. ramai orang minum kat kedai tu, abah pun dah biasa minum situ kalau turun Melaka. aku oder rojak entah-apa-entah nama dia. ada tauhu, sayur dengan telur burung puyuh. family semua order Mee Kari. disebabkan aku ni tak terlalu vege aku tukar dengan mama. mama ni suka sangat makan tauhu tu. aku makan Mee kari pun sikit je, sebabnya aku tak berapa gemar makan mee. last-last aku pi ambil kuih keria. terbaik! sedap sangat!

lepas dah makan-makan terus pergi Bandar Hilir. teruja juga sebab lama gila tak jejak kaki ke Melaka. banyak betul perubahan. yelah, arus permodenan kan. first-first pergi Kota A Famosa, tempat wajib bagi pelancong-pelancong kalau melancong ke Melaka. konon nak shoot, tapi aku bukannya pandai sangat shoot gambar-gambar architecture ni, so hampeh jadinya. masa nak daki Bukit St. Paul ada orang berdondang sayang. alahaiii! teringat pula pada Dia, MR. dulu selalu berdondang sayang dengan aku. haih, rindu. okay sambung cerita. mendaki bukit tu penat juga! termengah-mengah. sampai atas sana tu tengok-tengoklah bangunan tu. maaflah, apa yang aku baca pasal fakta bangunan tu, aku dah tak berapa nak ingat so lebih baik aku tak tulis, nanti salah fakta pula! lepas dah puas tengok-tengok kat atas bangunan tu, turun pula pergi taman yang ada keretapi dan kapal terbang. dulu kecik-kecik ada ambil kat keretapi ngan kapal terbang tu. kelakar!

lepas tu pergi jalan-jalan lagi. konon nak pergi tengok kapal yang besar tu, tapi tak jadi. singgah kat Menara Taming Sari, naik benda-alah-apa-entah namanya. best woo! tapi aku sikit gayat. tinggi! bayaran naik 10rm seorang, tapi kena tunjuk ic. dapat tengok Melaka dari udara. best best! hari pun dah senja, lepastu jalan-jalan dalam mall je. pergi bazaar heritage. biasalah, sampai Melaka kenalah beli baju Melaka kan. ceit! beli untuk adik saudara je. haih untung jadi budak kecik!

sebelum balik singgah kat Kampung Portugis. aku teringin nak makan masakan orang Portugis. tengok kat tv macam sedap je. mula-mula sampai cuak juga nak pergi makan sebab tak pasti halal ke tak, almaklum lah, terpampang iklan-iklan arak je kat situ. lepastu tengok ada ramai orang islam, then ada seorang bos tu cakap halal, so kami pun pergi lah makan kat situ. sedap! makan ikan bakar. tapi masakan orang Portugis lah. eh, orang Portugis ni cantik-cantik!

lepas makan terus balik. aku sakit kepala terus tertidur.

rojak di Ayer Keroh.
di A Famoso.
atas, masa kat Menara Taming Sari. bawah, muka exited makan kat kedai orang Portugis-Malaysia.